A 6,4 km hosszú Szolnok- Szajol állomásköz az egyik legfrekventáltabb és egyben a legleterheltebb vasúti vonalszakasz hazánkban, ami azt jelenti, hogy megközelítőleg egy nap 200 szerelvény halad itt át. Kiemelt szerepe van a hazai vasúti forgalomban, hiszen ez a szakasz köti össze a tiszántúli területek nagy részét a fővárossal. A szakaszt a Tisza és a Zagyva folyók keresztezik. A két folyami acélszerkezetű vasúti híd közül a szolnoki Tisza-híd Magyarország egyik legnagyobb közel 200 m hosszú kétvágányú vasúti hídja.
- A vonalszakasz az árvizek által jelentősen veszélyeztetett területen halad, ezért már a tervezés során kiemelten figyelembe vettük az árvízvédelmi szempontokat - mondta a beruházásról tartott sajtótájékoztatón Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs igazgatója. - Szajolnál új árvízvédelmi földgátat építünk 450 m hosszan, mely megakadályozza majd a víz betörését vasútra, így árvíz esetén is zavartalanul közlekedhetnek majd a vonatok.
A Zagyva-hidat helyben újítjuk fel és teljesen új Tisza-hidat és Tisza ártéri hidat építünk. Az új 200 m hosszú Tisza-híd 2 db újonnan épülő egy vágányú mederszerkezetből és a felújított csatlakozó ártéri hidakból áll majd. A meglévő hidak és az új híd is térvilágítással lesz ellátva. Az új 40 m-es ártéri Tisza-híd segíti a gyakran megjelenő árvizek biztonságosabb és gyorsabb lefolyását, így jelentős szerepet kap az árvízi védekezésben. A teljes hídon átvezetett pálya tervezési sebessége 160 km/h és a szerkezet alkalmas a nehézjármű-forgalom terhelés viselésére is.
A beruházás során megújul a besenyszögi közúti aluljáró vasúti szerkezete. A projekt keretében Szajol állomás előtt, a vasúti pálya mindkét oldalán, új árvízvédelmi földgát épül. Ezzel a megoldással a Tisza felől érkező árvíz Szajol állomásra történő bejutását megakadályozzuk és a víz vasúti pályáról való kitiltásával elősegítjük a folyamatos vasúti közlekedés fenntarthatóságát.
A tervek alapján 8605 nm zajárnyékoló falat építünk, mely Szolnok Tallinn nevű városrészét fogja védeni a zajártalomtól, illetve a Milléri Sporttelep környezetét. A vasúti pálya a felújítása, és az ETCS 2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése után a pályasebesség 160 km/h-ra történő megemelése lehetővé válik és az átépítést követően a tengelyterhelés 225 kN-ra növelhető.