A Megyei Jogú Városok Szövetségének Jegyzői Kollégiuma az elmúlt két napban Szolnokon tartotta soros ülését. A nagyvárosok címzetes főjegyzői és jegyzői az érintett szaktárcák államtitkáraival, illetve a szakmai intézmények vezetőivel tanácskoztak az aktuális kérdésekről.
Az ülést követő városházi sajtótájékoztatón Szalay Ferenc polgármester a jegyzők szerepével kapcsolatosan a törvényesség betartásának fontosságát hangsúlyozta. Kiemelte, hogy a megyei jogú városokban az ország lakosságának több, mint ötöde, mintegy 2 millió ember él, nem mindegy tehát, hogy milyen életkörülményeket biztosít nekik a helyi önkormányzat.
Nagy jelentősége van az egységes joggyakorlatnak – mondta dr. Szekeres Antal, a Jegyzői Kollégium elnöke a testület tevékenységéről -, mivel ez mintát ad a környékbeli településeknek. A kollégium véleményezi a már megalkotott és az előkészítés alatt lévő jogi környezetet, és egységes jogalkalmazási gyakorlatot alakít ki.
Az elnök a sajtótájékoztatón összefoglalta az ülés legfontosabb témáit. Az önkormányzati ASP rendszer – amely egy alkalmazás szolgáltatási modell -, három területen segíti az önkormányzatok működését: informatikailag támogatja az önkormányzatok belső működését, elektronikus ügyintézési lehetőséget biztosít, valamint nemzeti adattárat hoz létre az állam számára. A rendszer bevezetése 2019. január elsejétől várható.
Az ülésen megvitatták az iskolák állami fenntartásba és működtetésbe vételének és az önkormányzatokkal való együttműködésnek első tapasztalatait, megismerték a jó gyakorlatokat és szóltak a tankerületekkel történt megállapodások felülvizsgálatának eredményeiről.
Fontos napirendi pont volt az önkormányzatok többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságok ellenőrzése. Az Állami Számvevőszék öt éve végzi ezt a feladatot, ez idő alatt több mint 100 települést ellenőrzött egységes módszertan szerint. Vizsgálták egyebek mellett a közfeladatok ellátását, a gazdasági társaságok gazdálkodásának szabályozottságát.
A közbeszerzési eljárásokat szabályozó jogszabályi környezet változásairól szólva dr. Szekeres Antal elmondta, hogy a megyei jogú városok a következő években mintegy 3000 milliárd forint használhatnak fel beruházásaikra. Hangsúlyozta: ezt az összeget – közpénz jellege miatt is – igazi versenyben kell elkölteni, éppen ezért fontos a megváltozott jogi környezethez történő alkalmazkodás.
Az épített környezet alakításáról szóló törvény, valamint a 314/2012. (XI.8.) Korm. rendelet módosításából adódó feladatokat, valamint az építésügyi hatósági feladatokat is áttekintették a kollégium ülésén. Települési arculati kézikönyvet és településképi rendelet megalkotása is feladata a közeljövőben az önkormányzatoknak, ugyanakkor törekedniük kell a bürokrácia csökkentésére is.
Végül szóba kerültek a köztisztviselők jogállására vonatkozó szabályozás felülvizsgálatának kérdései, és az illetményrendszer áttekintése. Jelenleg közel 31 ezer köztisztviselő dolgozik a polgármesteri hivatalokban, ebből 17500 főt finanszíroz az állam, de szeretnék, ha többlet finanszírozást vállalna. Az illetményrendszerrel kapcsolatosan elhangzott: a cél, hogy 2019-ig a polgármesteri hivatalokban dolgozók javadalmazása elérje a kormányhivatalokban dolgozókét.
Dr. Sebestyén Ildikó jegyző elégedetten szólt az elmúlt két és fél napról, melynek értékes tapasztalatcserének bizonyult, és fontos tapasztalatokkal, számos új információ megszerzésével zárult.